Material som kan användas vid överklagan och verkställighetshinder (VUT). Sammanställt
augusti 2018 av Lisa Carlgren, Göteborg (organisationsforskare, frivillig
familjehemsförälder) i syfte att stötta afghanska ungdomar som fått avslag med
hänvisning till att de kan leva i en annan del av landet, samt de som inte
längre är muslimer.
Utdragen gjorda av Lisa Carlgren.
Ur Lifos Temarapport Afghanistan, Kristna och Apostater 2017-12-21
Kapitel 10 om risker med att leva som apostat i Afghanistan.
”…så är det inte främst akten att bli kristnad som är det
problematiska utan istället är det att personen tar avstånd från och lämnar
islam. Det är också själva handlingen att lämna islam som utgör ett hadd-brott
enligt den islamiska rätten, vilket innebär att även en person som lämnar islam
för ateism gör sig skyldig till detta brott.” (sid 24)
”Personer som konverterat från islam, ateister eller
sekulära måste utöva självcensur och kan generellt sett inte öppet uttrycka
sina åsikter eller sitt förhållande till islam utan att riskera sanktioner
eller våld. De måste också utåt sett upprätthålla en fasad som troende muslim
och även uppfylla omgivningens krav på att genomföra vissa religiösa
förpliktelser”. (sid 24)
”Kabul av idag är dock en splittrad stad och den stora
inflyttningen av människor från provinserna har förändrat den kosmopolitiska
atmosfären och gjort att ”byn har kommit till huvudstaden”, med innebörden att
byns sätt och värderingar också återfinns i befolkningsgrupper i staden. Det
finns idag både sekulära strömningar samt mycket radikala grupper, och det
finns en risk för en utveckling framöver”. (sid 24)
“En före detta PDPA-politiker som Lifos har varit i
kontakt med menar att man inte måste delta i fastan och be varje dag. Han menar
att de flesta inte skulle angripa en sådan person, undantaget religiösa
extremister. För egen del går han endast till moskén vid fredagsbönen för att
inte ”förolämpa traditionen” och för att det är en social tillställning där man
möter släkt och vänner. En annan afghansk källa menar att religion är ett
mycket känsligt ämne i Afghanistan. De dagliga bönestunderna är egentligen
obligatoriska, men i praktiken finns det personer som inte efterföljer påbudet.
De flesta går dock till moskén vid fredagsbönen.” (sid 25)
“Mot bakgrund av befintligt rättsligt ramverk i
Afghanistan, och de fall av apostasi och hädelser som hittills har hanterats
inom det afghanska rättsväsendet så står det klart att det finns en risk för en
apostat att lagföras i landet i enlighet med Hanafiskolans tolkning av islamisk
rätt. I Afghanistan innebär detta en potentiell risk för dödsstraff. De kända
fall av apostasi eller blasfemi som sedan 2001 uppmärksammats internationellt
visar att den afghanska regeringen då hamnat i ett pressat läge mellan inhemska
konservativa krafter som krävt dödsstraff medan internationella
samarbetspartners i Väst har krävt att den av konstitutionen stadgade
religionsfriheten ska iakttas. Denna rättighet inskränks dock i landet då
konstitutionen även stadgar att sharia kan tillämpas, vilket i praktiken
innebär att apostasi kan bestraffas med döden” (Lifos avslutande kommentar, sid
25)
“Lifos bedömer dock
att det generellt sett främsta hotet mot en verklig eller förmodad apostat,
eller en person som på annat sätt anses ha kränkt islam, utgår från familjen,
samhället eller väpnade motståndsgrupper i områden där de har kontroll eller
starkt inflytande. Det afghanska samhället accepterar generellt sett inte
avvikelser från eller kränkningar av islam” (sid 26)
“Det är dock svårt att dra generella slutsatser om vilken
typ av reaktion eller bestraffning en enskild individ som misstänks för
apostasi eller för att ha kränkt islam eventuellt riskerar. Individuella
omständigheter, så som familjebakgrund, hemort, personliga relationer,
konflikter samt vilka handlingar personen företagit och vem som har fått
kännedom om dessa, kan förväntas vara avgörande”. (sid 26).
LIFOS EXTERN 2018-06-21
Lifos
extern country guidance Afghanistan 2018-06-21 (page 60-63 atheism)
“In
Afghanistan, blasphemy is punishable by death or imprisonment of up to 20
years. Individuals who have committed blasphemy have three days to withdraw
their behaviours or face the death penalty. Additionally, a 2004 law prohibits
writings and published materials, which are considered offensive to Islam or
other faiths [Society-based targeting, 2.1]. Some cases of imprisonment
sentences on charges of blasphemy were reported [Society-based targeting, 2.2].
There is low societal tolerance in Afghanistan for criticism of Islam, the
latter is seen contrary to the religion and can be prosecuted as blasphemy
[Society-based targeting, 2.2 and 2.4]. (page 60)
Apostasy is
also punishable by death, imprisonment or confiscation of property
[Society-based targeting, 2.1]. Apostasy is a serious offence and although it
is reportedly rarely prosecuted, this has occurred in past years [Society-based
targeting, 2.2]. Children of apostates are still considered Muslims unless they
reach adulthood without returning to Islam, in which case they may also be put
to death [Society-based targeting, 2.1]. Individuals perceived as apostates
face the risk of violent attacks, which may lead to death, without being taken
before a court [Society-based targeting, 2.4]. The Taliban see those
individuals who preach against them or contravene their interpretations of
Islam as ‘apostates’ [Society-based targeting, 2.7].” (page 60)
”
Individuals who hold views that can be perceived as having fallen away from
Islam, such as converts, atheists and secularists, cannot express their views
or relationship to Islam openly, at the risk of sanctions or violence,
including by their family. Such individuals must also appear outwardly Muslim
and fulfil the behavioural religious and cultural expectations of their local
environment, without this being a reflection of their inner conviction
[Society-based targeting, 2.4]. “ (page 60)
“The acts to which individuals under this
profile could be exposed are of such severe nature that they would amount to
persecution (e.g. death penalty, killing, violent attacks). When considering
such applications, the case officer should take into account that it cannot
reasonably be expected that an applicant will abstain from his or her religious
practices. Similarly, the applicant
cannot be expected to appear Muslim when they have non-theistic or atheist
views. In the case of those considered apostates or blasphemers, in
general, well-founded fear of persecution would be substantiated.” (page 60)
Exempel dom i MD om apostasi (UM 7208-16 Malmö)
”Av landinformationen framgår bl.a. följande om situationen
för ateister i Afghanistan. Islam är centralt för den afghanska staten och de
afghanska medborgarna. 99% procent av befolkningen är muslimer. Grundlagen ger utrymme
för utövande av andra religioner, men stadgar även att sharia ska fylla ut
lagstiftningen (bl.a. strafflagen) där andra bestämmelser saknas. Sharialagen
stadgar dödsstraff för apostasi (konversion från islam till annan religion,
migrationsdomstolens anmärkning) och blasfemi.” (sid 6)
” Den
tillgängliga landinformationen är tydlig i fråga om det afghanska samhällets
syn på
kritik mot islam och på den som förnekar guds, profeten
Mohammeds och Koranens betydelse. Informationen om de konkreta riskerna för den
som uttrycker ateistiska åsikter är inte lika tydlig, vilket förefaller ha ·sin
förklaring i att det inte är ett alternativ för en majoritet av befolkningen
att framföra sådana åsikter offentligt. Det framstår även som att det skulle
vara mycket svårt, eller omöjligt, för en övertygad ateist att integrera sig i samhället
i hitta ett arbete och en bostad, gifta sig, bilda familj och skaffa meningsfränder
och vänner. Mot bakgrund av detta anser migrationsdomstolen att även det
objektiva rekvisitet är uppfyllt. Omid Ahmadi har därför gjort sannolikt att
han har en välgrundad fruktan för förföljelse på
grund av sin religiösa uppfattning.
Det framgår av Migrationsverkets rättsliga
ställningstagande (SR 59/2016) angående säkerhetssituationen i Afghanistan att
verket inte anser att det finns något myndighetsskydd att tillgå i Afghanistan.
Eftersom Omid Ahmadis skyddsbehov prövas mot hela Afghanistan finns det inte
heller något internt flyktalternativ.” (sid 7-8)
Mål där ateism/apostasi godkänts som skyddskäl.
UM 7029-17
Malmö.
UM 5416-15
Malmö
UM 7208-16
Malmö
UM - 570-16
Luleå
UM 2978-16
Luleå
UM 4693-17
Stockholm
UM 3562-16
Stockholm
UM 6108-16
Stockholm
UM 7994-16
Göteborg
Utdragen gjorda av Lisa Carlgren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar