Aposteln Tomas. Holy
Transfiguration Monastery, Brookline, Massachusetts. |
Afghanistans religiösa historia
De äldsta religionerna i den afghanska regionen var zoroastrianism, hinduism och buddism. Med 600-talets arabiska invasion tog islam successivt över. Sikhismen kom till Afghanistan snart efter grundandet 1499. Judar har enligt vissa uppgifter funnits i området sedan 2 500 år, eller åtminstone sedan 600-talet.
Kristendomen fanns tidigt i Afghanistan. Redan
aposteln Tomas (“tvivlaren”) ska ha missionerat i Afghanistan – Indien. På
400-talet fick kristendomen ett visst statligt erkännande i området, men från 1000-talet var
islam den dominerande religionen. Efter att en mongolisk härskare på 1200-talet
konverterat från kristendom till islam förklarades islam som statsreligion. På
1300-talet utplånades Österns kyrka i Afghanistan.
Härskare i Kabul ska ha haft kontakter med jesuiter på
1500-talet. Representanter för den armenisk-apostoliska kyrkan ska ha funnits
där på 1600-talet, och på 1700-talet importerades armeniska vapentillverkare.
De sista armenierna fördrevs 1897.
Fram till 1970-talet var Afghanistan religiöst mer diversifierat än nu. Då skall ungefär 2 000 zoroastrier ha funnits. Hinduerna ska ha varit något tusental. Från att ha varit 200 000 – 500 000 på 70-talet uppgavs sikherna vara cirka 700 år 2020. Bahá'í, en religion som grundades på 1800-talet, ska ha haft 16 000 anhängare i Afghanistan år 2010. På senare år har allt fler hinduer, sikher och bahá’ì emigrerat på grund av förföljelser från civilbefolkningen, bland annat när det gäller kremering av avlidna.
På 30-talet kom judiska flyktingar från Sovjetunionen. Judarna trakasserades, diskriminerades och tvingades konvertera till islam. De lämnade därför landet i stora skaror, de sista grupperna efter Sovjetunionens invasion 1979. Den allra sista juden lämnade Afghanistan i oktober 2021, efter talibanernas övertagande.
Sovjets invasion 1979 bidrog till att islam fick en enande roll för den multietniska oppositionen. Under talibanregimen 1997 – 2001 utsattes kristna för förföljelse.
Kristendomen i det moderna Afghanistan
Antalet kristna i Afghanistan är mycket osäkert. Det
anses att antalet ökat under de senaste 20 åren. Omkring 2005 var det många som
emigrerade då de var rädda att få sina identiteter avslöjade. Enligt vissa
källor har de uppskattats till 15 000 – 20 000 i storstäderna, de
flesta konvertiter från islam. Det ska ha funnits en, eller möjligen tre,
underjordiska församlingar för afghanska kristna, med 500 – 8 000 medlemmar, som
också tagit emot besök bland annat från Livets ord i Sverige. En studie från
2015 talar om 3 500 kristna. Sammankomster har ägt rum på hemliga platser,
i källare och i privata hem. Hela bibeln finns tillgänglig online på dari, och
Nya testamentet finns på pashto.
Enligt organisationen Open Doors riskerar en kvinna
som ensam konverterar att utsättas för våldtäkt, misshandel, husarrest,
tvångsäktenskap eller hedersmord. Kristna män riskerar att hotas, fängslas, torteras,
utsättas för sexuella övergrepp eller dödas. Förföljelsen kan komma från
familjen, det omgivande samhället eller talibanerna.
I Lifos rapport 2017 konstaterar man att det räcker
med anklagelser om apostasi (att ha lämnat islam) för att en person ska kunna bli utsatt för våld. Hotet
kommer från familjen, släkten och lokalsamhället. Illvillig ryktesspridning kan
vara ett sätt att komma åt en fiende. När det gäller återvändare är reaktionen
från familjen helt oberoende av om konverteringen är genuin eller ej. Risk
finns att familjen förskjuter den återvändande. Utan socialt nätverk finns
ingen som kan försvara personen mot anklagelserna.
Att anklagelser om hädelse kan räcka för att bli
mördad visas av hur studenten Farkhunda Malikzada falskeligen anklagades för
att ha bränt koranen och stenades till döds av en uppretad folkmassa. Varken
polis eller andra ingrep, och lärare på hennes universitet försvarade
händelsen.
En intressant historia, som inte ansågs trovärdig av
Migrationsverket, är den om Jakob (fingerat namn) som föddes som kristen.
Familjen levde isolerat på landsbygden men läste ur bibeln varje dag. När Jakob
fyllde tio fick han ett träkors att hänga om halsen. Dagen därpå mördades hans föräldrar
av talibanerna. Jakob och hans bror flydde till närmaste stad. Efter ungefär
fem år landade Jakob i Sverige. Träkorset hade han kvar runt halsen. Numera
har han uppehållstillstånd i Frankrike.
En protestantisk kyrkobyggnad byggdes 1970 men förstördes
under militärkuppen 1973. Utlänningar fortsatte att fira gudstjänster på tomten
och i grannhuset. År
2010 återtog regeringen marken trots att arrendet var betalat för 99 år.
Den enda lagliga kyrkobyggnaden har varit ett romersk-katolskt
kapell från 1930-talet på den italienska ambassaden, för utländska medborgare.
År 2002 skapades en katolsk beskickning (sui juris). Idag är ambassaden
övertagen av talibanerna, men i augusti 2021 fanns fortfarande en präst kvar.
En grupp nunnor från Jesu Småsystrar etablerade sig i Kabul
1955 för att arbeta bland de fattigaste. De klädde sig i afghanska kläder,
talade persiska, levde på traditionellt sätt, arbetade på sjukhus, missionerade
inte. De ställde inte upp på intervjuer då de ville verka utan att synas. År
2017 lämnade de Afghanistan på grund av svårigheter att rekrytera.
2006 kom fyra systrar från Moder Theresa-orden. De
arbetade i första hand med föräldralösa barn med funktionshinder och missionerade
inte. Även de accepterades av lokalsamhället.
Inhemska och utländska hjälparbetare, bland annat
norska Kirkens nødhjelp, har vid upprepade tillfällen anklagats för att
missionera kristendom. Det har lett till protester, demonstrationer och flera
mord. Organisationer har förbjudits verka i landet.
Kristna exilafghaner har en radiokanal på persiska med
undervisning om bibeln och den kristna tron. Insamlingar har gjorts för en
TV-kanal.
Situationen för kristna efter augusti 2021
Den 15 augusti 2021 tog talibanerna över hela
Afghanistan. Information från människorättsaktivister och journalister är svårt
att få fram. Vi vet inte tillräckligt mycket om vad som händer i landet.
Osäkerheten påpekas bland annat i UNHCR:s rapport februari 2022.
Att situationen idag är mycket svårare för personer
som kan misstänkas avvika från islam framgår av EASO:s rapport från november
2021. Den förra regeringen lämnade efter sig ID-data, inklusive
religionstillhörighet, för en del av medborgarna, vilket talibanregimen nu
har tillgång till.
Omedelbart efter talibanernas övertagande evakuerades
två jesuitpräster, fyra Moder Theresia-systrar och fjorton funktionshindrade
barn till Italien.
Enligt intervjuer i tidningen Dagen gick talibanerna
efter övertagandet från hus till hus och kontrollerade mobiltelefoner. Enligt
uppgift ska de ha dödat den som hade en nerladdad bibel i mobilen. Talibanerna
ska också ha haft en lista med kända kristna. Det uppges även att på
landsbygden har det hänt att grannar tagit kristna familjers flickor och gett
dem till talibankrigare.
Open Doors påpekar att kristna konvertiter måste följa
de islamska reglerna och sedvänjorna. Om en familj upptäcker att en
familjemedlem är kristen måste de förskjuta denna för att rädda familjens
heder. Det händer att kristna tvångsintas på psykiatrisk klinik då de anses
vara galna. Afghanistan anses nu vara det allra farligaste landet för kristna,
före Nordkorea.
Den 30 augusti 2021 publicerades en intervju med
talibanernas talesperson Zabihulla Mujahid. Han förklarade att återvändare
skulle ställas inför shariadomstol. Människor som lämnat Afghanistan kunde inte
ses som tillräckligt goda muslimer. För apostasi, att lämna islam, är brottet
döden.
Talibanernas Ministry of Virtues and
Vices (Sedlighetsministeriet) har tagit fram en handbok om hur man ska
leva som rättrogen. Den omfattar bland annat stränga regler om sexualitet.
Här finns också regler om klädsel och skägg. Det är förbjudet att hjälpa eller
bli vän med otrogna. För att någon ska förmås att följa det levnadssätt som
talibanerna ålagt alla och envar finns flera åtgärdsstadier: information,
tillrättavisningar, verbalt hot men också fysiskt hot. Om detta inte medför
förändring ska hen rapporteras till ledningen.
Det är en allvarlig risk för en familj att hjälpa en
återvändande kristen familjemedlem. För den som är eller misstänks vara kristen
finns inget nätverk vid en återkomst. Enligt EASO-rapporten november 2021 är
risken hög för att någon som ses som apostat kommer att utsättas för
förföljelse.
Islamska Staten Khorasan (IS-Kh, den afghanska grenen
av IS) fokuserar på dem som de anser "underminera islam". Deras syn
på apostatism är snarast ännu hårdare än talibanernas. De har dessutom en
mycket negativ inställning till hazarerna, som de under många år utsatt för
riktade angrepp då de är shiamuslimer. Det finns rapporter om IS-Kh:s ökande
aktiviteter i delar av Afghanistan.
Norska kyrkan, som bedrivit hjälpverksamhet sedan
1979, försöker nu skala upp sitt arbete.
Att byta religion i Sverige
Många asylsökande kom i kontakt med hjälpare som
tillhörde kristna samfund. För de unga blev det i denna kontext som
vuxenblivandet skedde och där utvecklades den egna identiteten. I den kristna
gemenskapen växte en ny tro med nya kunskaper och med andliga upplevelser, ofta
formulerade i termer av värme och kärlek i en relation till Gud. Upplevelsen av
att man i den kristna gemenskapen fann en värme kontrasterades ofta mot
barndomsupplevelser av utantillärande och sträng disciplin i koranskolan samt
våld och olyckor i hemmet och omgivningen.
Viljan att få veta mer ledde till samtal och
bibelkurser, deltagande i gudstjänster, bönemöten och till deltagande i
ungdomsarbete, inte sällan som ledare. Med det växte också ett behov av kristen
gemenskap, gemensam andakt och bön – ritualer och traditioner som man inte kan
avstå ifrån. Men detta skedde också i ett samspel med värderingar som var främmande
för konservativ islam som jämställdhet mellan könen, alla människors lika
värde, yttrandefrihet, mänskliga rättigheter.
Vägen till att öppet kalla sig kristen har ofta varit
lång, även om man sällan mött kristna under barndomen. Om man gjort det var det
något som kändes synonymt med människor från väst och ofta som ett hot mot
muslimsk tro. Det var knappast något man talade om. Även vid ankomsten till
Sverige betecknade man sig som muslim eftersom islam varit en självklar del av
livet och vardagen.
För de flesta har det har varit en mödosam väg att
lämna barndomens värderingar och att öppet bekänna sig som kristen, men det har
format ens identitet. Den som under de formbara ungdomsåren tillägnat sig en
stark tro och en självständig identitet kan inte förväntas svika den vid ett
återvändande. Att som kristen följa de muslimska sedvänjorna är omöjligt. Det
är att svika den nya religionen, att svika sin kallelse, att svika Jesus.
När man bedömer om en kristen som levt många år i
Europa kan överleva i Afghanistan måste man ta hänsyn till religionsyttringar,
värderingar och levnadsvanor som strider mot islam och talibanernas stränga
tolkning. Den nya religionen kombineras med ett visst sätt att leva och
tillsammans bildar detta en ny identitet. Den kan inte avfärdas som en
anpassning till livet i Sverige utan omfattar hela personligheten. Om
vederbörande dessutom tillhör en etniskt och religiöst utsatt grupp som t.ex.
hazarerna måste detta vägas in i helhetsbedömningen.
Unga personer som återkommer från många år i väst är
redan från början iakttagna och på förhand dömda. Med den nya identiteten
följer en friare kroppshållning, blicken möter andras, även kvinnors. Rörelsemönstret,
dialekten, bristande kunskaper i ett inhemskt språk avslöjar personen som återvändare från
väst. Eftersom de lämnade familjen
som barn och unga har de ofta inte lärt sig att genomföra de religiösa reglerna
och traditionerna, och som kristna har de förträngt dem.
Domstolar och Sveriges regering
EU-domstolen konstaterade 2019 i fallet A.A. mot
Schweiz 32218/17 att afghaner som konverterat till kristendomen eller som är
misstänkta för att ha konverterat riskerar förföljelse av flera olika grupper och
kan resultera i dödsstraff. I det här fallet skulle personen ha fått frågor
bland annat om hur han skulle praktisera kristendomen i Kabul där han aldrig
varit.
Migrationsöverdomstolen har slagit fast (MIG 2019:25)
att det är först när man själv kommit så långt i sin process att man vågar
stiga fram öppet med sin nya identitet, som man kan väntas anföra det som ett
asylskäl till migrationsverket.
Utrikesminister Ann Linde fick i mars 2022 frågan från
Staffan Eklöf och Björn Söder (SD) om vad Sverige gör mot förföljelserna av
kristna i Afghanistan. Hon svarade bland annat att alla människor ska kunna
leva och manifestera sin tro utan att bli hotade eller förföljda på grund av
sin religion eller övertygelse.
Författare: Ingrid Eckerman 12.4.2022 ingrid.eckerman@gmail.com
Se även
Kristna, ateister och konvertiter
Ateism i talibanernas Afghanistan
Referenser
2019 Report on International
Religious Freedom: Afghanistan. US Department of State 2019 https://www.state.gov/reports/2019-report-on-international-religious-freedom/afghanistan/
Afghanistan: Kristna, apostater och ateister. Lifos 2017-12-21 https://lifos.migrationsverket.se/dokument?documentSummaryId=40679
Afghanistans kristna räknar med fler martyrer – men
ser ljus. Världen idag 2021-08-16 https://www.varldenidag.se/nyheter/afghanistans-kristna-raknar-med-fler-martyrer-men-ser-ljus/repuhp!rqhJBHkgbkgl@wajO5soA/
Christianity
in Afghanistan https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Afghanistan
Country
Guidance: Afghanistan. Common analysis and guidance note. EASO, November 2021. https://euaa.europa.eu/country-guidance-afghanistan-2021
Efter 60 år lämnar Jesu små systrar Kabul
2017-03-29 http://www.archivioradiovaticana.va/storico/2017/03/29/efter_60_%C3%A5rs_tj%C3%A4nst_l%C3%A4mnar__jesu_sm%C3%A5_systrar_kabul/sv-1301904
Guidance
notes on the international protection needs of the people fleeing Afghanistan. UNHCR februari 2022 https://www.refworld.org/docid/61d851cd4.html
Jakob, född kristen, riskerar döden i Afghanistan.
Migrationsverket tror inte på hans historia. Stoppa utvisningarna till
Afghanistan! 2017-06-30 https://stoppautvisningarna.blogspot.com/2017/06/jakob-fodd-kristen-riskerar-livet-i.html
Kristendomen i Afghanistan https://wikipredia.net/sv/Christianity_in_Afghanistan
Kristna afghaners förening i Sverige https://www.facebook.com/KRISTNA.AFGHANERS.SVERIGE/
Linde vill inte villkora biståndför att skydda kristna
afghaner. Världen idag 2022-03-31 https://www.varldenidag.se/nyheter/linde-vill-inte-villkora-bistand-for-att-skydda-kristna-afghaner/
Man får inte utvisa kristna till Afghanistan enligt
Europadomstolen. Process Advokat 2019-11-19 https://processadvokat.se/2019/11/19/man-far-inte-utvisa-kristna-till-afghanistan-enligt-europadomstolen/
NCA
steps up vital humanitarian efforts in Afghanistan. Kirkens nødhjelp 2022-02-14 https://www.kirkensnodhjelp.no/en/news/latest-news/nca-steps-up-vital-humanitarian-efforts-in-afghanistan/
Nunnor i Kabul – ja det stämmer faktiskt.
Afghanistan-nytt 2006;3:18-19 https://globalarkivet.se/sites/default/files/documents/2006/nunnor_06_03.pdf
Open
doors /Afghanistan https://www.open-doors.se/afghanistan
Religion och tradition.
Svenska Afghanistankommittén https://sak.se/lar-kanna-afghanistan/kultur/religion-och-tradition/
Religions
in Afghanistan. https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Afghanistan
Talibaner letar efter bibelappar hos kristna afghaner.
Dagen 2021-08-22 https://www.dagen.se/nyheter/2021/08/22/talibaner-letar-efter-bibelappar-hos-kristna-afghaner/
Western aid groups deny religious
agenda in Afghanistan. Reuters 2010-06-10 https://www.reuters.com/article/us-afghanistan-religion-idINTRE64T10R20100601
World Watch List 2022 https://www.open-doors.se/wwl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar