#StopHazaraGenocide – stoppa folkmordet på hazarer – var mottot för en världsomspännande kampanj i början av oktober för att uppmärksamma den hazariska folkgruppens situation i Afghanistan.
Den 8 oktober hölls demonstrationer och protestmöten på minst 50 platser över hela världen, varav ett tiotal i Sverige. Hashtaggen #StopHazaraGenocide twittrades minst tolv miljoner gånger och manifestationer av olika slag har fortsatt under hela oktober. Även i Kabul gick modiga människor – mest kvinnor – ut och demonstrerade.
Den akuta anledningen till protesterna var det bombdåd som den 30 september dödade minst 60 personer och sårade över 110 på utbildningscentret Kaaj i Kabuls hazariska stadsdel. Bomben var tydligt riktad mot de flickor och unga kvinnor som denna dag genomförde inträdesprov till universitetet. Detta var den ditintills senaste av en lång rad blodiga attacker riktade mot skolor, träningslokaler, marknadsplatser och bussar i områden bebodda av hazarer. Även shiamuslimska moskéer har angripits. Ibland har IS:s afghanska gren tagit på sig dåden, men det är uppenbart att de ofta har utförts med talibanernas tysta eller aktiva stöd. Både talibanerna och IS betraktar de shiamuslimska hazarerna som avfällingar.
Varken massmordet på unga studenter eller protesterna fick
någon nämnvärd uppmärksamhet i svenska massmedier, men internationellt har
tunga organisationer uttryckt stor oro för hazarernas situation i Afghanistan. Ordet
”folkmord” är inte gripet ur luften. Hela tiden kommer nya rapporter som
bekräftar risken för ett folkmord och talibanregeringens aktiva roll i detta,
och uttryckliga varningar har publicerats av bland annat USA:s förintelsemuseum
och det internationella människorättsinstitutet IBAHRI.
Förföljese av hazarer
Hazarerna har varit förföljda och diskriminerade under mycket lång tid, och för att förstå situationens allvar måste vi se på deras historia. Afghanistans befolkning består av en mängd olika etniciteter. Ungefär 8 av landets cirka 40 miljoner är hazarer, och de har traditionellt bott i det centrala bergsområdet Hindukush. Där har staden Bamiyan varit ett kulturellt centrum sedan åtminstone 500-talet e.Kr. då man skapade flera enorma buddhastatyer uthuggna ur berget. Det hazariska folkets ursprung är omtvistat. Deras utseende tyder på mongoliska rötter och en teori säger att de är ättlingar till Djingis Khans invasionsarmé på 1200-talet. Troligare är att de härstammar från människor som bodde i området långt tidigare – men oavsett vilket så har många av dem ett mera östasiatiskt utseende än andra i Afghanistan och är därmed lätta att identifiera.
Den dominerande folkgruppen i Afghanistan är pashtunerna, och sedan landet blev en separat stat år 1747 har i stort sett alla statsöverhuvuden varit pashtuner. Ordet afghan betydde från början pashtun och Afghanistan kan alltså läsas som pashtunernas land. Pashtunerna och de flesta av landets övriga folkgrupper är sunnimuslimer, medan de flesta hazarerna är shiamuslimer, något som genom historien har använts som argument för förföljelse och diskriminering.
Under åren kring 1890 genomförde Afghanistans emir Abd-ar Rahman ett
storskaligt folkmord mot hazarer. Han tvångsförflyttade pashtunska stammar från
landets södra delar och gav dem mark som tillhörde hazarerna. Hazarernas uppror
mot detta slogs ned mycket brutalt och uppskattningsvis 60 procent av den
hazariska folkgruppen dödades eller fördrevs. Tiotusentals hazariska kvinnor
och barn såldes som slavar i Indien och Centralasien, och det finns vittnesmål
om att emiren lät bygga torn av dödade hazarers huvuden. Afghanistan var vid
denna tid i praktiken ett brittiskt protektorat, och folkmordet genomfördes med
aktivt stöd från Storbritannien.
Många av de överlevande flydde till de större städerna, där de blev en
diskriminerad och föraktad underklass. Deras till synes självklara roll som
underordnade skildras levande i boken Flyga drake av Khaled Hossieni. Även
rent juridiskt hade hazarerna länge färre rättigheter än andra medborgare, och
hazarer har aldrig kunnat förlita sig på juridiskt stöd mot pashtunska grannar
eller nomader som vill åt deras mark eller kräva andra fördelar.
Krigen
De krig som har skakat Afghanistan sedan 1979 har drabbat civilbefolkningen
av alla etniciteter, men ofta har hazarerna varit extra utsatta. Sommaren 1998
dödades upp till 10 000 civila, framför allt hazarer, när talibanerna intog
staden Mazar-e Sharif. Det finns också otaliga vittnesmål om hur talibaner
eller andra milisgrupper har genomfört riktade attacker mot hazarer – genom
bomber mot utvalda mål men också genom att helt enkelt sortera ut personer med
hazariskt utseende och döda dem. En uppmärksammad attack drabbade i maj 2020 en
förlossningsklinik i Kabuls hazariska område.
Fram till 1970-talet fick hazarer inte inneha högre statliga tjänster, och
först i konstitutionen 2004 fick de fulla medborgerliga rättigheter. Under
2000-talet har många av dem utnyttjat möjligheten till studier. Efter
talibanernas återkomst 2021 har detta gjort hazarerna dubbelt hotade – både i
egenskap av ”otrogna” shiamuslimer och i egenskap av välutbildade människor som
kan och vill ifrågasätta mullornas välde. Dådet mot utbildningscentret Kaaj ska
ses i det sammanhanget – som en direkt attack mot att hazariska familjer uppmuntrar
flickor att utbilda sig i stället för att acceptera talibanernas levnadsregler.
Redan i slutet av 1800-talet flydde många hazarer till grannländerna. I den
pakistanska staden Quetta finns idag minst en halv miljon hazarer, som bor i
två slutna ghettoliknande enklaver. Även där är de hotade på grund av sin
shia-muslimska religion. Hundratals av dem har dödats i riktade attacker sedan
år 2000, och hazarer i Quetta berättar att de ogärna tar sig utanför de
hazariska områdena, av rädsla för att bli attackerade. I januari 2021 dödades tio
hazarer i gruvstaden Mach nära Quetta. Beväpnade män från IS sökte igenom
bostadshusen efter personer med typiskt hazariskt utseende, tvingade dem att gå
upp i bergen och sköt dem sedan. Efter den attacken spred sig stora protester
med krav på ökat skydd från myndigheterna, först bland hazarer men sedan också
bland andra folkgrupper i Pakistan.
Flyktingar i Iran
I Iran finns ett par miljoner afghanska flyktingar, varav många är hazarer.
I det shiamuslimska Iran blir de inte attackerade av religiösa skäl men många
av dem är papperslösa och tvingas leva utanför det normala samhällslivet. De
utsätts för stort godtycke och kan till exempel nekas att resa dit de vill eller
köpa SIM-kort till sina mobiler, och de kan aldrig räkna med något skydd från
myndigheterna. Den unge hazariske flyktingen Erfan Akbari är uppvuxen i Iran
och bor numera i Sverige. Han berättar i sin bok ”Mardröm” om hur har som
fjortonåring började jobba på ett bygge långt hemifrån: ”Jag var tvungen att
flytta för att kunna arbeta där. Några gånger gick jag hem till mina föräldrar.
Men det kom ofta iranska ungdomar när jag var på hemväg. De hade kniv och
rånade mig på alla de pengar jag hade tjänat ihop. Eftersom jag var papperslös
invandrare från Afghanistan kunde jag inte gå till polisen och anmäla dem”.
De afghanska flyktingarna i Iran utsätts för apartheidliknande rasism och
kan till exempel förbjudas besöka parker och tvingas vänta till sist i kön för
att köpa bröd. I princip gäller detta alla afghanska flyktingar, men hazarerna
är speciellt utsatta eftersom de är lätta att känna igen medan människor ur
andra grupper kan smälta in bland den persiska befolkningen. De riskerar också
ständigt att bli deporterade till Afghanistan, och under den mer intensiva
fasen av Syrienkriget var det många unga killar som tvingades eller lurades att
åka dit – med stor risk att aldrig komma tillbaka.
Och här i Sverige?
Uppskattningsvis hälften av de 23 000 ”afghanska”
ensamkommande barn som kom hit år 2015 var hazarer, många av dem uppvuxna i
Iran. Internationalen har många gånger skrivit om den rättsosäkerhet som sedan
dess drabbat flyktingar i allmänhet och afghanska medborgare i synnerhet. Idag
är den mer grotesk än någonsin. Många afghanska medborgare har tillåtits ny
asylprövning efter att talibanerna tog makten, men nu kommer återigen avslag,
med hänvisning till att personen ska anpassa sig till hemlandets seder och
bruk. Det systematiska våldet mot hazarer är för Migrationsverket inget skäl
att ge uppehållstillstånd. Tyvärr finns det många paralleller till behandlingen
av judar som försökte fly från Tyskland innan det fullskaliga folkmordet där
var ett faktum.
Till detta kommer rasismen – den uttalade och den som ständigt visar sig i
det lilla, även för dem som har fått både uppehållstillstånd och jobb. Den är
svår att bära för dem som är uppvuxna med skräckinjagande berättelser om slavauktioner,
staplade huvuden och våldsdåd riktade speciellt mot hazarer. Kanske har de
själva blivit utsatta, kanske har de sett människor dödas eller skadas på grund
av sin etnicitet och sitt hazariska utseende. Sällan eller aldrig har de blivit
behandlade som människor med självklara rättigheter. Så kommer de till Sverige där
de tror att de ska få trygghet men snabbt görs till andra eller tredje klassens
flyktingar. De påstås ljuga om sin ålder, de kallas för våldtäktsmän och
bedragare, de får till och med skulden för islamism och gängbrottslighet som
grundlagts under årtionden innan de kom hit. De vet att de syns, och de känner
andras avståndstagande. Deras sneda ögon blir till ett socialt ok att bära.
Kampanjen
Kampanjen #StopHazaraGenocide organiserades till stor del av exilhazarer
runt om i världen. I många av demonstrationerna förde man fram en blå-vit-gul
flagga med texten Hazaristan och krävde någon typ av självständighet för
hazarernas traditionella område. Jag känner inte till de närmare diskussionerna
kring detta, men jag vet att många av de hazariska flyktingarna i Sverige inte
vill bli kallade afghaner. Folkmordet som minne och hotande framtid är en
realitet hos både offer och förövare och kan av pashtunska nationalister uttryckas
som: ”Uzbeker till Uzbekistan, tadzjiker till Tadzjikistan, hazarer till Goristan
(graven)”. Lyckligtvis är det långt ifrån alla pashtuner som tycker så,
och bland exilafghaner finns ofta gott och solidariskt samarbete oavsett
folkgrupp.
Hur är det möjligt att MV och Sverige kan fortsätta utvisa Hazarer till Afghanistan?? Vad är det de beslutande inte förstår. Vidrigt!
SvaraRadera#StopHazaraGenocide
SvaraRadera