onsdag 29 januari 2025

Afghanistan: Ett samhälle där män och kvinnor inte får mötas

Målat av Murat Sharifi, Österrike, i väntan på att han skulle lära sig språket.
 

Migrationsverket anser att unga män, som bott och verkat i Sverige i tio år, utan svårighet kan anpassa sig efter Afghanistans, dvs. talibanernas, kulturella seder och bruk. De, som första året i skolan i Sverige fick lära sig om mänskliga rättigheter, ska anpassa sig till könsdiskriminering och allvarliga brott mot barns, kvinnors och mäns rättigheter.

Kommer ni ihåg Malala, den pakistanska skolflickan som blev skjuten i huvudet av en taliban för att hon talade för flickors rätt till utbildning? ”Talibanerna i Afghanistan ser inte kvinnor som människor” säger hon.

Talibanernas regim i Afghanistan blir allt hårdare. Politiken är ett uppenbart brott mot mänskliga rättigheter. Nu har till och med Internationella brottsmålsdomstolen ICC insett detta. De vill utfärda en arresteringsorder gentemot högt uppsatta talibanledare i Afghanistan.

Islam reglerar sexualiteten strikt. I koranen finns ett antal regler om hur män och kvinnor ska täcka sina kroppar inför människor av motsatta könet som de ej är släkt med. Sex är bara tillåtet inom äktenskapets ram. Talibanerna har i sina direktiv och lagar hårdragit detta. Kraven som ställs på män och kvinnor liknar de krav som ställs på katolska präster, munkar och nunnor. Skräcken för okontrollerad sexualitet är en bärande beståndsdel i deras tolkning av islam.

Åldersgränsen för ”kvinna” är 12 år, då måste hon sluta skolan. Från samma ålder får en pojke alltså bara träffa sina systrar och kvinnliga kusiner, och då i privata sammanhang. Om han inte har systrar eller kvinnliga kusiner får han inte träffa någon alls. På gatan och i andra offentliga sammanhang är tonårsflickorna och de vuxna kvinnorna djupt beslöjade, ofta med burka som har nät framför ansiktet. Pojken får inte titta på flickorna eller kvinnorna. Han kan heller inte tilltala dem, eftersom de alltid är åtföljda av en manlig släkting.

Tidigare har han kanske kunnat få se en skymt av en flicka eller kvinna genomfönstret, från gården till flerfamiljshuset. Men nu ska fönstren täckas. På landet är husets gård omgärdat av en mur. De enda flickor han ser utanför familjen är småflickorna som säljer saker på gatan.

När pojken blir giftasvuxen kommer föräldrarna föreslå en ung kvinna. Han kan få träffa henne ett par gånger, men hon måste fortfarande vara beslöjad, och någon familjemedlem måste vara närvarande. När kontrahenterna båda säger ”ja” gör de nikah, det vill säga skriver under ett äktenskapskontrakt och är sedan formellt gifta. Då först får de unga tu träffas ensamma, och flickan kan ta av sin slöja. Efter en tid äger bröllopsfesten rum, och flickan flyttar till sina svärföräldrars bostad.

Jag har träffat unga pojkar där fadern haft god utbildning och hög ställning i samhället, men där hustrun varit analfabet. Dagens utbildade unga män kommer ha svårt att hitta en hustru på samma utbildningsnivå. Att hustrun inte får röra sig utanför hemmet, inte får arbeta, ökar ojämställdheten inom äktenskapet. Barnen kommer att uppfatta det som naturligt att pojkar är ute, pluggar, jobbar, går till moskén, medan flickor och kvinnor gömmer sig i hemmet eller bakom burka. När pojkarna går i koranskolan får de bekräftat att flickor och kvinnor är mindre värda än pojkar och män.

Mannen i det olyckliga äktenskapet, som kanske aldrig känt lust till sin påtvingade hustru, har inte en chans att få sina sexuella behov tillgodosedda på annat sätt. Såväl skilsmässa som otrohet är straffbart. Däremot, om han är en rik man, kan han skaffa sig en ung pojke, gärna en hazar som inte har så mycket kroppsbehåring, som han klär i kvinnokläder, låter dansa kvinnodanser och sedan våldför sig på sexuellt. Eftersom det är ett barn, och mannen inte är homosexuell, så räknas detta inte som samkönat sex.

Jag funderar på vilken sorts samhälle man nu bygger upp i Afghanistan. Pojkarna växer upp i en värld, där kvinnor är en sorts underlägsna varelser.

När pojken blir större kommer han att röra sig i en i huvudsak enkönad värld. Hans sexualdrift måste medföra starka skuldkänslor. Vare sig han själv eller hans fru har fått någon sexualupplysning värd namnet, allra minst om preventivmedel. Även med de bästa intentioner kan det bli en urusel start på äktenskapet.

Man får hoppas att det inom husets väggar diskuteras andra sätt att leva. Att de nu vuxna systrarna berättar om skolan och arbetet. Att pappa berättar om fördelarna med det mer jämställda samhället, där hans fru och döttrar kunde få lika god sjukvård som han själv och sönerna. Att det kvarstår motståndsfickor, som med tiden kan göra sig av med talibanerna.

Migrationsverket anser dock att unga personer som bott och verkat i Sverige i tio år utan större svårighet kan anpassa sig till att barnen blir slagna i skolan, att deras tolvåriga döttrar måste sluta skolan och att barnen lär sig att de första människorna hette Adam och Hawwa (Eva).

Men dessa unga personer flyttar inte frivilligt till Afghanistan. I stället söker de skydd i Tyskland och Frankrike. Med sig har de ett papper där jurister förklarar systemet i Sverige, där unga personer som utbildat sig, är självförsörjande och har god vandel inte får uppehållstillstånd. Myndigheterna i andra EU-länder har svårt att tro på vad de asylsökande säger.

Läs mer:

Att anpassa sig till talibanernas kulturella seder och bruk - vem klarar det?

60 % av afghanska pojkar och män får utvisningsbeslut

Bidra till våra pressmeddelanden!

Se också Tidöavtalet - ett hot mot demokratin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar